فواید پروتئین سبزیجات چیست؟

آوریل 2024
ش ی د س چ پ ج
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

جدیدترین مقالات

صادرات سبزیجات
پروتئین موجود در سبزیجات پروتئین سبزیجات به عنوان جزء مهمی از ساختار هر سلول برای ادامه حیات بدن ضروری و برای رشد و حفظ سلامت حائز اهمیت است. بدن طی فرآیندی پروتئین ها را تجزیه کرده و به آمینو اسیدها تبدیل می کند. آمینو اسیدها ترکیب های ارگانیکی هستند که…

فواید پروتئین سبزیجات چیست؟

پروتئین موجود در سبزیجات

پروتئین سبزیجات به عنوان جزء مهمی از ساختار هر سلول برای ادامه حیات بدن ضروری و برای رشد و حفظ سلامت حائز اهمیت است. بدن طی فرآیندی پروتئین ها را تجزیه کرده و به آمینو اسیدها تبدیل می کند. آمینو اسیدها ترکیب های ارگانیکی هستند که برای ایجاد پروتئین های جدید با یکدیگر ادغام می شوند. در حقیقت پروتئین ها و آمینو اسیدها عناصر اساسی شکل گیری سلول هستند.

گیاهخواری و وگانیسم از جمله جریان های محبوب در دنیای امروز هستند. وگان ها نه تنها گوشت مصرف نمی کنند، بلکه هیچ گونه محصول حیوانی دیگر نیز در رژیم غذایی آنها جای نمی گیرد. گیاهخواران افرادی هستند که شدت سختگیری کمتری داشته و ممکن است حتی از غذاهای دریایی نیز در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

نکات مهم درباره پروتئین سبزیجات

پروتئین اشتها را کاهش می دهد و باعث می شود تا کالری کمتری مصرف کنید. پروتئین می تواند از طریق چندین مکانیسم مختلف گرسنگی و اشتها را کاهش دهد. این می تواند منجر به کاهش خود کار کالری دریافتی شود. به عبارت دیگر، در نهایت بدون این که کالری را حساب کنید یا قسمت هایی را آگاهانه کنترل کنید، کالری کمتری مصرف می کنید.

مثالی از سبزیجات و پروتئین سبزیجات

شاهی:

شاهی نوعی گیاه cruciferous بوده که در آب رشد کرده و جزو سبزیجات پروتئین‌دار محسوب می‌شود. یک فنجان (34 گرم) شاهی خرد شده شامل 0.8 گرم پروتئین و 100 درصد RDI برای ویتامین K است.

جوانه یونجه:

جوانه یونجه کالری بسیار کمی داشته اما غنی شده از مواد مغذی است. یک فنجان جوانه یونجه 1.3 گرم پروتئین را برای بدن فراهم می‌کند.

اسفناج:

اسفناج یکی از سبزیجات پروتئین‌دار سبز برگ محسوب شده و مزایای بسیاری دارد. پروتئین 30 درصد از کالری آن را تشکیل داده و شامل تمام اسید آمینه‌های ضروری می‌باشد. 1 قاشق سوپ خوری (30 گرم) از آن، 1 گرم پروتئین و 181 درصد RDI برای ویتامین K را فراهم می‌کند.

باک چوی (نوعی کلم برگ چینی):

کلم چینی که با نام Bok Choy نیز شناخته می‌شود یکی از منابع خوب و مهم از پروتئین گیاهی به حساب می‌آید. 70 گرم از این کلم حاوی 1 گرم پروتئین بوده و یک منبع عالی از فولات، کلسیم، پتاسیم، منگنز، آهن، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین K می‌باشد.

پروتئین سبزیجات
مارچوبه:

مارچوبه یکی دیگر از پروتئین سبزیجات محبوبی بوده که مواد مغذی بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. 134 گرم از آن حاوی 2.9 گرم پروتئین بوده و یک منبع عالی از ویتامین B، فولات، مس، منگنز، فسفر، منیزیم، ویتامین A و ویتامین K می‌باشد.

سبزی خردل:

سبزی خردل متعلق به خانواده براسیکا بوده و شباهت بسیاری به کلم بروکلی دارد اما طعم آن کاملا متمایز است. 1 قاشق سوپ‌خوری از آن می‌تواند 1.5 گرم پروتئین و 348 درصد RDI برای ویتامین K و 118 درصد RDI برای ویتامین A را فراهم سازد.

کلم بروکلی:

کلم بروکلی یکی از سبزیجات پروتئین‌دار پرطرفدار است. بروکلی هم به صورت خام و هم به صورت پخته شده در انواع غذاها و سالادها استفاده می‌شود. 1 قاشق سوپ‌خوری بروکلی خرد شده می‌تواند 2.6 گرم پروتئین از جمله تمام اسید آمینه ضروری بدن را فراهم کند.

کلم برگ سبز:

به طور میانگین در هر 36 گرم از آن 0.9 گرم پروتئین و حدود 11 گرم کالری وجود دارد. نکته قابل توجه محتوای ویتامین K بوده که با 230 در صد RDI در یک فنجان همراه است. علاوه بر این، کلم برگ سبز منبع خوبی از کلسیم، پتاسیم و منگنز می‌باشد.

جوانه‌های بروکسل:

افراد می‌توانند از جوانه‌های بروکسل در رژیم غذایی خود استفاده کنند. آن‌ها منبع خوبی از پروتئین، فیبر و ویتامین می‌باشند. هر 1 قاشق سوپ خوری (88 گرم) از جوانه‌های بروکسل حاوی 3 گرم پروتئین و 3.3 گرم فیبر است.

گل کلم:

گل کلم نیز یکی دیگر از سبزیجات پروتئین‌دار بوده و مانند کلم بروکلی مقدار زیادی از پروتئین را برای تعداد کالری‌هایی که ارائه می‌دهد فراهم خواهد کرد. در هر 100 گرم گل کلم 2 گرم پروتئین و 25 گرم کالری وجود دارد. و منبع عالی از ویتامین C، ویتامین K و مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز، منیزیم، فسفر، کلسیم و آهن محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

امروزه پروتئین سبزیجات به عنوان یک ماده غذایی فوق‌العاده بیش از گذشته مورد توجه قرارمی گیرد. کافی است سری به باشگاه‌های بدنسازی و یا اخبار سلامتی بزنید، تا با حجم انبوهی از توجهات به این ماده غذایی روبرو شوید.

شما همراهان ارزشمند میتوانید برای خواندن مطالب بیشتر در این زمینه از مجله گروه روماک و همچنین برای آشنایی بیشتر با  مرکز لجستیک و پایانه صادرات محصولات کشاورزی روماک گستر پارس از سایت روماک دیدن فرمایید.

برچسب های نوشته

همه چیز درباره ی میوه خشک
آشنایی با بهترین ماهی های دریا خزر
keyboard_arrow_up